torsdag 1 mars 2007

Våren är snart här!

Nu är våren på väg och mina snödroppar trotsar snön och kikar upp mot den gråa himlen. Idag regnar det igen och snön är på väg att smälta bort. Längs rabatten på framsidan närmast huset har snödropparna redan slagit ut. Mitt i denna kalla och ruggiga månad ger de mig hopp om våren igen. Rådet att göra en rabatt som möter dig varje dag när du ska gå in till en upplevelse känns med ens så rätt. När vi köpte vårat hus kantades sidorna av två grässnipor med en gång i mitten. På kortsidan av huset och ner till garaget fanns det tre gigantiska barrväxter i grått, en krypgran och två döende rosenbuskar. Det första jag gjorde den våren var att ta bort barrväxterna och rosenbuskarna. Istället planterade jag solroser, ringblommor och satte en hel del vårlökar där. Den ena kortsidan längs gången grävde jag upp och planterade mina favoritblommor där. Den andra sidan fick vänta, men året efter blev även den en prunkande rabatt. Där har jag i år planterat nya krokusar som jag väntar på ska komma upp. Jag lovar att lägga upp mer bilder av trädgården allteftersom våren anländer. Idag har jag letat efter ett par rosa blomkrukor till Louise fönster i hallen, då jag har fått upp ett par nya gardiner. Det visade sig vara lika svårt som att bestämma sig för gardinerna. Helst av allt skulle jag vilja ha ett par beiga lite höga krukor med rosa prickar på eller rosa med en prinsesskrona på. Några sådana har jag tyvärr inte hittat än. Imorgon ska jag kolla på secondhand butiken som sista utväg annars får jag väl måla om ett par!

Igår hade jag lite tid över och tittade därför på film. Då jag var själv hemma så valde jag att se på en skräckfilm. Stay alive hette den och till min förvåning innehöll den varken splatter eller några andra fåniga grejer som verkar vara ganska så populärt annars. Här bjuds man på ett spel vilket går ut på att hålla sig vid liv, men vart går gränsen mellan spel och verklighet? Mer säger jag inte för att inte fördärva om någon annan vill se filmen. Plus i kanten får den för trevlig ruggugglig musik som får mig att skruva mig lite besvärat i soffan. Plus för att man inte visar allt utan bygger upp spänningen för att sedan få snabba glimtar av det otäcka. Plus för att inte flickorna är mähä och bara snygga! Sen skulle jag inte ha något emot att spela spelet själv, det såg riktigt roligt ut.
Mitt betyg blir därför: 4 näckrosblad

4 kommentarer:

Anonym sa...

åh va mysigt! Älskar våren =)

Aradil sa...

Snödroppar - åh så ljuvligt! Då finns nog våren där någonstans ändå. Ska bli intressant att följa trädgårdslivet framöver (jag smider planer inför vår flytt och letar inspiration).

niffin sa...

Små vårkänslor fladdrar till i bröstet - tänk vad ett blogginlägg kan göra! :)

Grodan sa...

Ja, jag är ju inget trädgårdsproffs bara en glad amatör. Fast intresset är stort.