fredag 9 mars 2007

Filmförmiddag

Idag har jag suttit och kollat på film nästan hela förmiddagen. Det blev två skräckfilmer. Först såg jag Saw III och jag har inte sett de andra innan. Mitt intresse väcktes när jag hörde att folk hade svimmat på biograferna! Kort och gott den handlar om Jigsaw hans medarbetare och de som befinner sig i hans spel. Spelet påminner om en skräckkammare där du spelar med livet som insats. Jag tyckte de första 20 minutrarna var ganska så råa och ohyggliga, mycket våld, tortyr och äckel. Funderade på om jag ville se färdigt filmen, vilket jag gjorde och det var tur. Klarar du dig så långt i handlingen så klarar du resten av filmen och får faktiskt njuta av en ganska så bra story. En film med bara tortyr är inte roligt, men här finns också en del känslor med även om de är en aning skruvade. Har man starka nerver och gillar film av det blodigare slaget kanske det här är något för dig.
Mitt betyg: 4 näckrosblad

Den andra filmen jag såg var An american haunting. Den bygger på en historia från 1800-talets början. Det börjar med dunsar på vinden och en otäck best som ser ut som en varg och därefter drabbas dottern Betsy av underliga anfall ingen kan förklara. Hon ser syner och jagas av mardrömmar. Fadern tror att det ligger en förbannelse över dem. I den här filmer finns det inte mycket blod, den är en renodlad spökhistoria. Alla trevlig effekter finns med, mycket dimma, blixtar, stråksymfonimusik och ett väsen som bara anas. Jag är förtjust i sådant man ine kan se och gillar flera sekvenser när man bara ser dörrar ryckas i utan att någon är där. Ett plus för en snygg filmning som pendlar mellan svartvitt och färg och bra prestationer av bla Sissy Spacek och Donald Sutherland.
Mitt betyg: 5 näckrosblad




4 kommentarer:

niffin sa...

"An American haunting" verkar vara något för mig. Ska absolut hyra! :)

Aradil sa...

Har sett Saw I och den gillade jag. Funderar på om man borde se tvåan och trean också...

Grodan sa...

En kompis till mig har sett den och han tyckte det var lite splatter över den, men jag tycker det verkar kul nu att ha sett alla tre.

Anonym sa...

Båda är toppenfilmer!