måndag 26 februari 2007

En ny bekantskap

Under den senaste veckan har jag gjort en ny bekantskap som har upptagit all min lediga tid. Denna ny bekant hette Midsommarvals, Hummerfesten,En fröjdefull jul och Sol och vår det är Viveca Lärn som har skrivit dem. Jag har följt Saltön på tv, men har inte läst böckerna förrän nu. Så underbart det kändes att kura ihop sig i soffhörnet när snön vräkte ner på utsidan och stillsamt vända blad efter blad. Historien slukade mig och boken följde med runt i huset från arla stund i sängen till köket vid middagstid och ut i tvsoffan på kvällen. Tänk att ha sådan fantasi att man kan skriva en bok och sen ytterligare en och ytterligare en till. Jag funderar om historien följer författaren i verkliga livet tills denne till slut sätter den på pappret för att bli kvitt den. Får historien eget liv efter ett tag och utvecklar sig själv eller arbetar författaren hårt med att föda fram den? Jag har själv funderat på att skriva en bok, men på något sätt har jag lite svårt att komma igång. Att läsa andras verk däremot är så lätt och roligt.
Jag minns än idag vilken glädje det var när jag väl knäckt läskoden och jag kunde börja läsa böcker med bara text. Äldsta sonen har inte riktigt än upptäckt det roliga med att läsa och han tragglar flitigt på sin 15 minuter 3 gånger i veckan utan att slukas med i handlingen. Mellanpojken kan sitta still en hel eftermiddag om bara boken är den rätta, han läser på allt som går att läsa.
Läsningen ger mig kraften att se saker jag aldrig kommer att kunna se i verkligheten och ger mig otroligt mycket kunskap på köpet. Att läsa är att stövla in i någon annans liv för ett ögonblick. För mig försvinner världen runt omkring mig och fantasin tar vid. Synintryck, smaker och känslor man aldrig upplevt förrut skakas till liv och blandas med sådant som man varit med om själv i en salig härva. Kanske är det därför som min bibliotekslista med böcker att låna är så lång för att det är så roligt.
Till skillnad från en film så stöter jag sällan på böcker som är dåliga och jag brukar oftast läsa ut dem ändå. Ännu mer sällan läser jag om en bok för jag har bra minne och vill hellre läsa en ny. På senare tid har jag skrivit in alla böcker jag läst mest för att inte låna om en jag redan läst, men det skulle vara kul och se hur många böcker man läser under en livstid. Redan imorgon tror jag det blir ett nytt besök på bibblan för att ladda upp med nya bekantskaper.

3 kommentarer:

Aradil sa...

Det måste ha varit riktigt bra läsning!

niffin sa...

Min mamma har läst de fyra böckerna & tycker de är så mycket bättre än TV-serien (blev)!
Kan bara hålla med dig i allt du skriver om läsning. Det kan vara rent magiskt! :)

Grodan sa...

Ja, böckerna var kanon och mycket bättre än serien.