onsdag 7 mars 2007

Dansbandsmusiken i mitt hjärta

Är det någon mer än jag som följer "Leende guldbruna ögon"? De som följer det vet att i måndags sjöng en av grabbarna ofrivilligt en snutt i duschen. Han kom på sig själv och surade till. Så är det med dansbandsmusik, den sätter sig på hjärnan. Jag minns själv hur jag blev fast och här följer den historien...

När jag var 17 år och föräldrarna nyss hade skilt sig kom min pappa på den brilljanta ideén att gå en buggkurs. Han var lätt desperat och i behov av att träffa nya människor och på dansställena gällde det att kunna föra sig helst som en kung på dansgolvet för att få napp. Ensam kunde han ju naturligtvis inte gå och därför lät jag mig övertalas att följa med. Jag kan säga att jag var lagom road, min musiksmak på den tiden innefattade AC/DC,Guns n´Roses, Skidrow, Led Zeppelin och andra hårdtuggade band. Dandband var sånt där fjant som Vikingarna och Sten och Stanley. Jag följde iallafall med och vi fick stå i två rader. Tjejer på den ena sidan och killarna på den andra sedan stegade vi efter ledaren efter bästa förmåga. I slutet av kursen visade ledarna hur vi skulle se ut på dansgolvet om vi fullföljde kursen. Det såg faktiskt inte allt för illa ut. Vi åkte hem och nästa vecka missade vi kursen, men veckan efter var vi där igen. Nu hade kursen gått så långt att vi fick dansa med varandra och tjejerna lärde sig sin första tur. Jag hängde på och fixade biffen, värre var det för pappa som gav upp. I det här läget spelade de första gången lite rock n´roll och sådant har jag alltid varit svag för. Nu var det jag som ville fortsätta för det var ju riktigt kul även om musiken för det mesta sög! Jag hade turen att hitta en granne som gick på samma kurs och kunde därför åka med honom och på den vägen är det. Efter några veckor på kursen spelades det nya låtar av ett band som hette Arvingarna och jag tyckte att det var så bra. Fortfarande gillar jag deras gamla låtar och spelar dem ivrigt. All dansband låter inte likadant och idag finns det oftast något för alla. Själv gillar jag förutom Arvingarna, Refreshments, Bardados, Wahlströms, Streaplers och Bhonus. Roligt är det också att dansa och nyttig motion på köpet. En intensiv timme på buggkurs motsvarar ett aerobicpass och jag kan nästan garantera att du har roligare på dansgolvet.

Så jag förstår precis hur han känner sig där i duschen för så kände jag det en gång jag med.

Självklart finns det annan dans som är rolig om man nu inte gillar dansband. Jag har provat på salsa, gammeldans och foxtrot. Ett tag gick jag på jazzdans, men buggen är enkel och den kan man ha glädje av på många fester,bröllop och utekvällar. Till alla er därute som inte har provat på, men som gillar rytm - Ge det en chans! Livet är en dans!

1 kommentar:

Sparkling sa...

arvingarna kmr från samma stad som ja hehe =)
du e utmanad?