måndag 13 maj 2013

När hälsenan brast den 6 maj

På jobbet igen, pratar om helgen och sedan ger vi oss ut åt olika håll. Jag har som vanligt mitt bussbolag och elföretaget. Alla undrar vad som hänt och jag svarar.Passar på att ringa naprapaten och då jag har gått där innan lovar han att bara titta på foten vid lunchtid. Slänger i mig lunchen och innan naprapaten väntar. Han ber mig berätta vad som hänt innan jag får lägga mig på mage. Därefter trycker han och klämmer på vaden innan jag efter 2 minuter får resa mig upp igen. Han säger att hälsenan är av och att jag ska till vårdcentralen till en läkare som ska undersöka foten. Jag blir helt chockad. Frågar vad man ska göra åt det? Han svarar operation och gips. Tankarna virvlar runt i huvudet när jag kör tillbaka till jobbet för att lämna bilen och åka vidare till vårdcentralen. Slänger ur mig att hälsenan nog är av och att jag inte kan jobba mer idag. Det är min första sjukdag sedan 15 år tillbaka. Väl på vårdcentralen får jag givetvis inte tala med en läkare direkt fastän jag säger vad naprapaten sagt. Sjuksköterskan i luckan undrar "om jag inte har ont"? "Nej,"svarar jag och får vänta i en halvtimme eftersom det är lunch. Sedan kommer jag snabbt in till en gullig manlig sjuksköterska som gör samma undersökning som naprapaten. Han säger att han inte kan göra mer utan att en läkare får kika på det. Jag får då gå ut igen vänta ytterligare en halvtimme innan läkaren är ledig. Läkaren frågar vad som hänt och gissa? Gör samma undersökning som både naprapat och sjuksköterska har gjort varefter hon säger att hon inte kan göra mer än att skicka mig till akuten för ett ultraljud. Behöver jag sjukresa? Jag svarar att jag ska lösa det med bil själv. Ringer först svärfar men han är i Helsjön utanför Horred och läkaren har sagt att jag ska in omedelbart! Ringer till mammas jobb och hon kommer inom 10 minuter. Jag kör in själv, det har jag ju gjort innan under dagen utan problem. Svärmor och svärfar får hämta barnen istället. Anländer till akutmottagningen i Borås klockan 14.30 där vi får anmäla oss i kassan innan vi återigen får vänta. Det sitter ganska många och väntar, men efter två timmar ungefär ropas jag upp tillsammans med ett helt gäng andra och vi får byta väntrum. Detta väntrum ligger innanför och där sitter redan några och ingen av oss ropas upp på ett bra tag. Däremot kommer det in några nya med jämna mellanrum. Några har varit och röntgat och väntar på läkare. Mamma får springa ut och lägga i mer pengar i p-automaten två gånger. Vi hinner även lösa 4 korsord och läsa igenom samtliga tidningar. Till slut vågar vi oss även på att ta en smörgås. Alla har väntat länge, några sedan klockan 9 i morse!Jag ser också att några som ligger på bår får gå före och jag är väldigt glad för att jag inte har ont iallafall. Till slut får jag träffa en mycket trevlig läkare, då är klockan 21.15. Han gör samma undersökning som jag har genomgått 3 gånger tidigare idag och han säger att hälsenan är av. Det blir operation, men först ska de göra ett ultraljud. Tyvärr har de så mycket att göra att jag antingen får stanna kvar över natten och vänta eller åka hem och få en tid imorgon. Jag väljer att åka hem igen. Då är klockan 21.45.

Inga kommentarer: