fredag 28 september 2007

Fredagsmys på jobbet

Jag har jobbat idag,men fick åka hem lite tidigare för att Louise inte var riktigt okej. Innan dess hann jag faktiskt få mig ett par skratt. För alla er som inte vet så jobbar jag på ett sjukhem för psykiskt sjuka. Förutom det är de också gamla och skröpliga.
I morse klev jag in hos en herre för att ta upp honom och gå till toaletten med densamme. Glad i hågen säger jag: "Kom så går vi in på toaletten och gör dig iordning. Jag hjälper honom av med täcket och går sedan mot toaletten för att kolla så det finns tvättlappar och kläder. Lagom till att jag har gått in på toa hör jag ett plaskande utanför och jag kollar ut för att se vad det är som låter. Det är min vårdtagare som har tagit ur snoppen ur blöjan och kissar i en vid stråle ner på golvet. Jag kan inte annat än att skratta åt eländet. Bättre ett blött golv än en blöt säng!
På fredagar brukar vi ha fredagskaffe och till det har vi ibland även musikstund. Idag var två damer där och spelade dragspel, fiol och piano. Vi i personalen sjunger glatt med om än lite falskt (de flesta av oss skulle platsa i idol, bland de värre..). Vi är inga proffs, men det är ju känslan som räknas och det värmer mig gott i bröstet att få sitta ner i en hel halvtimme och umgås med de gamla. De lyser upp och känner sig glada i varje fall en liten stund.
Trist nog ska jag jobba i helgen, så bloggandet ligger nog nere tills på måndag.

Trevlig helg allihopa!

Inga kommentarer: