onsdag 12 september 2007

Att lova stort och hålla tunt.

Jag har jobbat fyra dagar på det nya jobbet, allt har flutit på fint. Varje dag har inneburit utmaningar och glädje. I förrgår pratade jag med produktionschefen om min blivande lön. Det jag har fått hittills är 90,72 i timmen. Jag tjänar 102 kr i timmen på mitt gamla jobb och jag påtalade att skillnaden var för stor. Mer än 95 kunde han inte ge mig och sa att jag fick tänka över saken till imorgon. Efter mycket vånda bestämde jag mig för att satsa på det här jobbet ialla fall för barnen och familjens skull, pengar är inte allt här i världen. Viktigast är att alla här hemma är trygga och äldsta sonen vill att jag ska vara hemma på kvällarna och helgerna.
Igår gick jag så dit och sa att jag ville ha jobbet, men att jag inte var beredd att jobba heltid än. Till min stora förvåning säger mannen att han inte kan anställa mig. Det beror på att innan semestern sa de upp 4 anställda och de måste återanställa dessa först innan min anställning kommer på tal. Detta har jag vetat om, men mannen sa också att det finns alltid sätt att kringgå detta så det skulle inte vara några problem. Fast just nu verkar det ju vara ett problem, påtalade jag! Jo, han hade ju inte fått tag på rätt person förrän idag, svarade han.
Det finns få tillfällen i mitt liv som har gjort mig så förbannad som detta. Inte nog med att jag har jobbat förgäves utan också att mitt människovärde är kränkt. En sådan man skulle aldrig få inneha en ansvarsfylld tjänst, då han faktiskt lovar saker som han inte kan styra över. Det hjälper inte att han sa att han var ledsen, det som hade hjälpt var att han kunde tagit reda på fakta innan han tagit in mig på prov!
Tur i oturen har 3 av de tidigare anställda tackat nej och den fjärde skulle höra av sig i veckan. Vilket innebär att jag fortfarande har chansen om jag nu vill ha jobbet. Frågan är bara hur jag ska kunna ha förtroende för en sådan person?

1 kommentar:

niffin sa...

Men vilket jäkla sätt! :\
Förstår om du känner dig tveksam.