måndag 4 juni 2007

Var god dröj!

Idag är jag upprörd! Sanningen att säga är att jag har varit upprörd i över en vecka. För fyra månader sedan skickade jag in lilltösens dagisansökan. Kommunen har alltså 4 månader på sig att ruska fram en dagisplats. I förra veckan kom svaret; vi har fått dagisplats från och med den 5 september. Problemet är bara att jag ska börja jobba den 5 september, inte ägna två veckor åt inskolningen. Mitt datum på lappen jag skickade in lyder 13 augusti och från det datumet hade jag tänkt att ha inskolning för lillan och sedan en veckas inskolning på jobbet för mig. Då skulle jag ha kunnat hoppa på mitt schema den 5 september. Nu rasar den planen ihop som ett korthus.

Kommunen hävdar att dagiset har så många inskolningar att de måste dela upp dem i grupper och jag har då hamnat i sista gruppen! Faktum är att jag ger blanka den i hur många inskolningar dagiset har, bara min tidsplan fungerar!! Jag undrar i mitt stilla sinne (inte) hur många företag som skulle kunna leva på den filosofin att;Nej, vi har för mycket att göra så tyvärr kan du inte få dina varor i tid...och vi kan inte heller kompensera dig för obehaget.

Gahh...jag blir så trött på denna kommun att jag har lust och strypa dem. Som det ser ut nu får jag antingen börja med att ta semester eller att sambon får plocka utav sina föräldradagar. Ingen utav oss är särskilt nöjda med det alternativet. Jag hade önskat att kommunen kunde ta sitt åtagande lite mer allvarligt då man som förälder inte har några andra medel än att anpassa sig.
I nuläget tycker de att jag är oresonlig, men jag anser att jag har uppfyllt mitt åtagande och resten är upptill kommunen att ordna. Kan man inte ordna det måste man ersätta vederbörande eller se över sina rutiner. Något jag har påpekat varje gång jag ska ha in ett nytt barn på dagis. Bristen på platser har funnits sedan 10 år tillbaka, det vore inte idé att ändra dem till något som fungerar bättre? Varför ska jag som förälder behöva lösa kommunens brist på personal genom att ta semester för att lösa deras ekvation! På de flesta andra jobb anställs personal efter behov, kanske skulle det lösa en hel del av bekymren.

3 kommentarer:

niffin sa...

De är ju de som är oresonliga!! GAH! *känner med dig*

Grodan sa...

Tack, det värmer!

MissTaken sa...

GAH!! säger jag med...usch =/