tisdag 29 maj 2007

Klädminnen

Sommaren närmar sig med stormsteg vilket innebär skolavslutning och sommarlov för de äldre barnen. Jag har redan sett till att skolavslutningskläderna finns på plats nystrukna och inhängda i garderoben i väntan på dagen d. Här om natten låg jag och funderade på mina gamla skolavslutningar. Mycket lite har ändrat sig sedan dess kan jag tillägga. Skolavslutningskläderna var på något vis själva början på den oändliga sommaren. Jag minns ettans vita klänning med små glittriga ränder i, tvåans ljusblåa med volanger nertill, treans eller fyrans aprikosa klänning. Sen sviker minnet mig, kanske hade jag något i gult eller grönt i femman, men sexan? Ett vitt linne med hyskar och hakar tror jag det var, men nertill? Det spelar ju inte så stor roll nu, men jag irriterar mig på att jag inte kan minnas vad jag hade när vi slutade nian. Fast på alla problem finns det en lösning och lösningen i det här fallet är bästa kompisen som faktiskt tog ett kort på hela klassen.
Igår var jag och hälsade på henne och vi ägnade dagen åt att gå igenom hela hennes garderob plus ett antal påsar som skulle sorteras. Jag passade på att titta i gamla fotoalbum och hittade bilden på niorna. Inte för det gav så mycket uppfattning av vad jag hade på mig för jag står längst bak och det enda man ser är en bit av min jacka. Det finns ett kort till, där jag har en vit blus på mig. Den blusen hängde med i många år, jag bar den när jag träffade de äldre barnens pappa! När jag tittar på korten ser jag ganska tydligt att jag inte var "en av de coola" utan kör med en ganska neutral stil. Kompisen utbrister "kolla den klänningen den är i st 34 och jag var tvungen att sy in den ändå!"På den tiden var vi supersmala nuförtiden är vi betydligt större. Klädrensandet gick bra och många var de plagg som ratades eller ansågs för "ungdomliga". Minnen till oss båda återupplevdes och det blev flamsigt roligt ett tag. Jag hittade en tröja från gymnasietiden kompisens var blå, min var grå. Den fick åka med i skänkeshögen illa kvickt, även ett par Levisjeans åkte ner för ingen av oss kunde ha dem. Slutlig summa skänkes pappåsar blev 6 stycken! Återvunna kläder för kompisens del blev 3 påsar. Jag fick med mig en jeanskjol, brun top och en grön klänning som var så kort att jag tänker ha den som tunika.
Summan av dagen blir denna, visst var vi smala, vackra och unga förr, men usch vilka hiskeliga frillor och glasögon vi bar. Idag ser vi visserligen lite rundare ut, men är mindre benägna att följa modets nycker och vi har skaffat oss en helt inviduell stil istället!

Här är ett av många hemska kort på oss! Kompisens flaskbottnar till glasögon och mitt flin för att inte tala om frissorna!

2 kommentarer:

MissTaken sa...

hihihi va kul o se ;D

Grodan sa...

Jag vågade lägga upp bilderna bara för att vi ser helt annorlunda idag!