torsdag 7 juni 2007

Vi ses i Nangijala

Så nalkas då sommaren äntligen och temperaturen stiger högt upp på termometern. Nu när allting spirar känns det därför ännu sorgligare att ta farväl av en god vän. Under våren har vi umgåtts lite intensivare än vi brukar och tecknen har kommit slag i slag efter varandra. Jag tog de första signalerna som en tillfällig svacka, på våra promenader när han inte orkade trava framför mig hela vägen hem. Tänkte att han bara var lite trött, men på något vis visste jag vad som väntade. Alla som har haft ett djur vet när timmen är slagen. Elvis har under den senaste månaden blivit tröttare och tröttare när vi har varit ute. För ett tag sedan ville han inte gå ut och kissa på kvällen, han bara låg innanför dörren och tryckte. Mannen fick bära ut honom och på den vägen är det. Vissa dagar är han precis som förrut, men för det mesta ligger han bara och sover. Den senaste veckan har han kissat inne två gånger, han som innan har kunnat hålla sig en hel dag. Jag tycker mig se att han går nerför trappan med försiktiga steg precis som om det gjorde ont eller vållade besvär och jag har förstått att åran tid tillsammans är över.
Imorgon förmiddag är det dags att ta farväl för alltid. Känslan jag har nu är lika svår varje gång det händer och är faktiskt en av de få nackdelar som det innebär att vara hundägare. Den enda trösten är att han inte behöver plågas eller ha ont mer och jag hoppas att det är rätt beslut jag tar.

4 kommentarer:

niffin sa...

Nejmen...Lille Elvis :(
Vet hur det känns!
*tänker på dig & stor kram*

Grodan sa...

Tack...har gjort det idag under en massa tårar. Det gick fort och smärtfritt, nu ligger han i trädgården ihoprullad som om han sov. Lite senare kommer vi att sätta upp en platta med hans namn på. En kompis till mig sa idag att på symtomen låter det som om hjärtat var svagt. Jag tror också att det kan ha varit det, men nu springer han lycklig i himlen istället.

MissTaken sa...

Nää *gråter* usch va jobbigt gumman *kramar om* Tänker på er!

Anonym sa...

Det gör riktigt ont i mig av att läsa vad du har skrivit. Jag vet hur det känns att förlora någon man älskar så mycket och tänker bara tillbaka på vår förra hund. Det är hemskt!
Jag skickar alla kramar jag bara kan!!