tisdag 22 maj 2007

Festligt värre

Idag ska jag och Oliver på releaseparty för en ny platta. Det har gått rykten om en tårta och kaffe! För en hemmamamma som jag är det här ett härligt avbrott i vardagen, även om det nu råkar vara på sonens dagis och det är barnen som har spelat in en cd. Redan när jag lämnade Oliver i morse så var det full rulle. Ballonger hängdes upp och serpentiner blåstes ur rullarna, hela dagiset andades förväntan. Jag tycker att det verkar minst lika roligt som barnen och har ställt upp mig snällt för en skiva till det låga priset av 50 spänn. Pengarna ska barnen ha till något mysigt. Nu är det mindre än en timme dit.
På den timmen är det tänkt att jag ska röja upp här hemma för det ser verkligen ut som ett bombnedslag. Enda stället som ser okej ut är mitt syrum där jag igår strök upp min strykhög som har legat där sedan en månad. Varför är det så trist att stryka för? Sen lagade jag alla trasiga kläder och la upp ett par gardiner också. Kändes väldigt bra att få det gjort iallafall. Här på övervåningen väntar tagetesarna på att få bli omplanterade, vilket med lite tur kommer att ske under kvällen.
Något annat som har upptagit en del tid är Louises bildspel över hemmes första år. Det är tänkt som en digital babybok med foton. Jag har börjat med att göra ett försättsblad till varje månad och har satt ihop de första månaderna. Ju mer jag sitter med det ju fler funktioner hittar jag i bildspelavdelningen. Nyligen upptäckte jag att man kunde flytta runt kortet på bilden! Det måste inte sitta i mitten som jag trott! Ändå finns det begränsningar, det finns tex. bara 6 bakgrunder att välja mellan. Jag funderar på om man kan göra egna, men hur får man in dem i programmet? Jag har letat igenom programmet, men hittar endast en massa annat. Vad jag har hittat är rätt så snygga kort som man kan göra själv och det har vi inte testat än! Det finns även en del grafik med, men jag hade helst velat ha alla mina penslar där istället. Om någon därute har använt sig av photoshop elements 4 bildspel och har några tips så är jag idel öra!

Inga kommentarer: