onsdag 11 april 2007

Musikstil och trädgårdsatteraljer

Två veckor har gått och jag har faktiskt varit ute och promenerat varenda dag. Då pratar vi inte härliga söndagspromenader, utan promenader i ett sådant tempo att man lätt hade kunnat småjogga bredvid mig. Det som slår mig när jag är ute och går är hur mycket man kan fundera över under tiden och vilken inspiration man får! Tankarna flyger runt som fiskmåsar i huvudet på mig och det känns faktiskt ganska okej. Det andra är hur olika musiksmak jag och sambon har. Jag har nämligen lånat hans mp3 spelare och lät det som var i ligga kvar. Redan efter en kvart undrar jag var det är som han har lagt in, jag kollar in displayen;Streaplers. Jag spolar snabbt över hela skivan och sen då jo här följer en hel skiva med Arvingarna, snabbspol igen. Roxette...suck....Martins 7milakliv....zppp...Paris Hilton....zppp....Linda Sundblad.....zppp....till sist åter står en skiva med The refreshments. Äntligen något som passar min snabba takt, det går ju liksom inte att gå raskt till ballader. Jag njuter och ger mig tid till att lyssna till texten och på något vis verkar det som om jag aldrig riktigt har gjort det innan fastän jag har alla skivorna med dem. Vilka underbara texten som berättar om livets små underligheter utan att låta banalt som i de flesta schlagerlåtar.
Igår var jag på bibblan och lånade en ljudskiva Nobels testamente av Liza Marklund. Den bör jag hinna lyssna igenom på en vecka. Eftersom jag älskar att läsa så hoppas jag att det nya sättet att ta till sig en bok slår väl ut. Annars får jag väl fortsätta med att ladda mp3 med mera musik. En låt som jag verkligen gillar är Gwen Stefanis Candyman, den ger mig gåshud. På bibblan kan man ju även låna hem cdskivor och jag känner på mig att jag strax är där igen för att fylla på musikförrådet. En annan trevlig grej är att man nu även kan hyra en dvd. Ganska så smidigt och de hade faktiskt en hel del att välja på.

Förrutom att jag är ute och promenerar så hägrar en massa saker som rör trädgården. Helst av allt vill jag ha två stycken pallkragar och däri ska det odlas sallad, morötter, gul lök och helst lite kryddor också. Problemet är bara att det ska till fin jord och fröer och det kostar pengar!! Sambon har generöst lovat att betala för kalaset och nyplockad sallad passar ju utmärkt till grillkött. Det var så jag fick han med på noterna! Tyvärr finns det ju mer som jag skulle vilja ha som en snygg mur runt sluttningen på baksidan vilket inte är det billigaste. Ovanför muren kommer det sedan att växa rosor, liljor och flox i massor. Runt våran häck skulle det behövas strös på lite mer bark och gräsmattan skulle må bra av att avmossas lite. Sen hade de fått in så fina arbetsbyxor 3/4 längd med förstärkning på knäna och rejält med fickor för sekatör och sådant för bara 345 kr. Till det fanns det natchande arbetshandskar i vitt med samma ros som på byxfickan. Sådant är jag svag för! För att inte tala om alla vackra liljelökar, skulle kunna plantera en av varje och det skulle kosta! Nej, i år ska jag börja med pallkragen och nästa år kanske det blir något av det andra.

2 kommentarer:

niffin sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
niffin sa...

Örter är så roligt att odla -
man tänker på gamla klosterträdgårdar! :)
Förresten, du är utmanad. ;)