onsdag 4 april 2007

Mitt hemliga dubbelliv

Jag lever ett dubbelliv och det har pågått i över ett år nu, men ingen verkar lägga märke till det. Mitt verkliga liv hemma hos barnen och mitt liv på nätet samsas nu om tidsbristen. Jag funderar på vilken bild av mig som är den rätta. En skrämmande tanke är att jag kanske bara fantiserar ihop en nätfigur och att jag egentligen inte alls är den jag utger mig för och vara! Hur vet man att folk är äkta och ärliga i en digital värld? Det finns ju människor som är pedofiler och annat hemskt som fabulerar ihop en historia för att komma barnen in på livet via olika sajter. Min tanke är att man ganska så snart upptäcker om folk ljuger och de flesta jag träffat på verkar äkta.

Tillbaka till min fråga, hur kommer det sig att jag då väljer att umgås med "i praktiken ett gäng främlingar" istället för att umgås med mina vänner i livet. För min del handlar det om tid, jag har inte tid att hålla kontakten med alla. Det är lätt att umgås på nätet och jag kan göra det när helst som det passar mig. Sen delar inte många min passion för bilder/ps och bloggar i det verkliga livet utan de slänger en hastig blick på det och säger "fint". Med andra ord de har noll koll på vad de ska titta efter och hur lång tid det tar! På nätet frodas min kreaktiva sida, den som periodvis har varit lite låg får nu blomma upp igen. Jag har alltid gillat att skriva och funderade länge på att skriva en bok, men hittade inte riktigt min grej. Kåserier gillar jag och här har jag ju fritt att skriva det som faller mig på läppen. Det här känns lite som min bekräftelse på att jag finns för eftervärlden, även om jag nu inte blir superkänd. =)

Grodan är en del av mig allt annat snack är givetvis bara fantasier. Jag tror inte jag hade kunnat vara någon annan än mig själv. Kanske är Grodan en förlängning av mig själv, en sådan som är på väg att utvecklas till något stort! Ja, man kan ju alltid önska att så är fallet...

3 kommentarer:

niffin sa...

Så bra du beskriver det! Känner igen mig i det du skriver från en hastig blick på det och säger "fint" till Grodan är en del av mig allt annat snack är givetvis bara fantasier - byt till Niffin/Soul_bird bara.
Jag tror människan har plats för universum i sitt inre - kanske t o m flera stycken! Vi kan växa i så många olika jordmånar. On- eller offline, vad gör det! :)

Grodan sa...

Tackar ödmjukast, ibland vaknar filosofen inom mig till liv och då föds det många tankar. Det som irriterar mig mest är alla dessa människor som inte säger sig behöva något internet för verkligheten finns ju utanför. Det är som att stänga en dörr till nya möjligheter och för många tror jag att nätet är verkligheten.

MissTaken sa...

Förstår dej precis och jag har tänkt de tankarna många gånger. Man är sej själv men ändå kan man känna att man inte riktigt är det =/ Men hur ska man veta som sagt hur äkta andra är, men tror som dej att det märker man med tiden. Känner igen mej oxå att man hellre umgås med nät-polarna än dom "riktiga" skumt det där, men det är väl som di säger att det är enklare på nåt sätt och man behöver ju inte hela tiden visa upp sig.