tisdag 24 april 2007

Ett shoppingfenomen

Igår var det dags igen att fallfärda och fynda och som vanligt blev det köttfärssås och spagetti efteråt. Redan för en månad sedan planerades ett besök in, men när och hur löstes först under helgen. Listan den viktiga, skrevs och skrevs om igen då pappret inte räckte till. Igår fick jag åka med och kompisen körde, förra gången var det tvärtom. Barnen invigdes i detta fenomen och Oliver kan nu stoltsera med sitt första Ullaredsbesök. Två gånger om året brukar jag åka dit och handla en stor kundvagn full. Jag följer traditionen och stoppar två kundkorgar under vagnen som proffsen och jag är lite av ett proffs.
Redan på början av 80-talet shoppade mina päron loss på Gekås som då inte var så stort, men ack så billigt. Hela garderoben fylldes på med nya kläder och man kände sig nästan som en prinsessa! Kommer ihåg hur man satt uttråkad i en kundvagn medan mamma provade kläder i det som kändes som evigheter. Fast alla var glada även om det var trångt, varmt och man fick köa både in och ut! När vi kom hem var det dags att packa upp alla kläder,mat och hygiengrejer som räckte ett bra tag fram över. Alla gula lappar fastsatta med nål skulle tas ur och mamma tvättade igenom alla plaggen. Numera finns det vanliga prislappar också, men de där gula lapparna väcker minsann minnen till livs!
Det är alltmer sällan man behöver köa in också för den delen åtminstonde om man åker en vardag och inte på semestern. Igår var det fullparkerat på den nedre halvan när vi kom dit vid 9 tiden. Fast vi kunde gå rätt in och trängseln var inte alltför stor någonstans. Affären är lika stor som 4 fotbollsplaner eller kanske ännu större då den hela tiden byggs ut. Parkeringen ska vara en av landets största! Provhytterna för damer rymmer mer än 80 personer och ändå brukar man få köa in dit!
Vi började med att gå ner i källaren för att kolla efter dvdfilmer, tandborstar och damsugarpåsar. Här finns även elekronik, vertyg och cdskivor vilket gör att herrarna kan spendera en stund på egen hand! Sen gick vi på schampo, tvål och rengöringsartiklarna. Två fulla kundkorgar blev det! Vidare in på herravdelningen där sambon önskade sig en vårjacka, men det slutade med att vi avstod iallafall. En kort sväng till barnavdelningen där jag köpte badbrallor till Filiph för 39 kr och de var ett par sådana där långa blommiga rackare. Louise fick en solhatt för 30 kr och en klänning,kjol,tights och 2 par trosor av summan 150 kr! Oliver fick ett par arbetbyxor och sen valde han själv ut ett par strumpor. Lite matta av allt handlandet begav vi oss till det röda fiket för att fylla på depåerna. Vi åt tunnbrödsrulle och chokladboll med kaffe. Louise som hade tröttnat på att sitta i vagnen satt nu i bärselen och snuttade på bröstet. Jag hittade ryggsäckar åt skolbarnen för 59 kr och sen kollade vi runt på damavdelningen. Mest folk var det helt klart här, men jag hittade inte mycket. Provade ett par jeans och en kjol, men inget att bra. Toppar hade de gott om, men de flesta var långa och många satt ihop som i en klänning. Jag var ute efter en vanlig topp!
Damunderkläder nästa och här var det också trångt om saligheten, men det brukar det alltid vara. Jag hittade samma märke som jag köpte förra gången och köpte en hel drös, sen tipsa kompisen mig om ett annat märke som också slank ner i vagnen. Många trosor blev det, men ingen behå! Oliver tjatade om leksakerna och nu nådde vi vårt mål;Äntligen! sa han. Det tog mindre än 5 minuter för han att bestämma sig för vad han ville ha, simpuffar med bilarna på och en telefon med bilnyckel till som lät. Det tyckte jag var bra och sista målet innan kassorna blev textil, jag hittade ett par gardiner för 59 kr till Louise rum.
6 timmar senare packar vi ner våra fynd i påsarna som knappt går ner i kundvagnen och går mot bilen. Som belöning och helt färdiga slinker vi in på matstället mitt emot Gekås där jag alltid äter samma mat, köttfärssås och spagetti. Det är så gott och vi är enormt hungriga! Så har vi då gjort det igen och om ett halvår är vi tillbaka igen lika shopping sugna och redo för att göra nya fynd!

3 kommentarer:

niffin sa...

Jag måste nog åka med föräldrarna någon gång - bara för att uppleva hur stort det är!
De brukar handla hundbajspåsar åt mig där & billigt som det är, räcker de jättelänge. (Plastfilm, bakplåtspapper & aluminiumfolie är klassiker också.;)

Grodan sa...

Åk dit, känslan är total. På nätet kan man även kolla köbarometern och titta på hur det ser ut just nu utanför på webkamran. Du kommer garanterat hem med mer än hundbajspåsar! (det brukar jag också köpa där :)

Thina sa...

Ullared är mitt andra hem <3 Åtminstone önskar jag att det var det, åker inte alls dit så ofta som jag skulle önska..! Hehe
Klädavdelningen är min favorit, där skulle jag lätt kunna bo! :D Haha