måndag 5 februari 2007

Framtidens självscanning

Är det någon mer än jag som har fastnat för det här med självscanning i affären? Jag tycker det går utmärkt att scanna, dessutom ser man hur mycket man har handlat för hela tiden och slipper få en chock framme vid kassan. I vissa fall när jag har med ungarna till affären så scannar de med glädje in varor (istället för att springa runt och busa). Fast vi nu har gjort det lite lättare att handla så tycker inte jag att det har blivit roligare. Varför är det så trist att veckohandla? Kanske för att man handlar ungefär detsamma varje vecka i samma affär. Nästan ännu värre än att handla är att skriva inköpslistan. Dels måste man gå runt och kolla vad som saknas i alla skåp och i kylskåp, frys och eventuellt badrummet också. Inte så roligt om man missar att köpa toapapper en vecka! Sen ska man fundera ut på ett ungefär vad man ska laga för mat under kommande vecka så att alla ingredienser finns hemma. Jag kom på någonting igår som ännu ingen har tagit patent på och som skulle göra detta till en barnlek! Tänk er att alla hade en scanner liggande hemma och så fort nånting tog slut så scannar man in streckkoden på tex. mjölkpaketet innan man slänger det. När man sedan åker och handlar finns redan din inköpslista i scannern och för varje vara den scannar i affären så dras den av på din lista.

En annan idé som jag har är att man enkelt kunde säga högt till en handdator vad man saknade och sen skrev den ner listan som man kunde ta med i affären. Den skulle också kunna hålla ordning på möten, när barnen slutar skolan och när det är dags att gå till tandläkaren. Sånt som jag har en förmåga att glömma. Än bättre vore om den också kunde allas personnummer, mobilmnummer och klädstorlekar, fotstorlekar och huvudomfång så man köper rätt i reatider eller inte behöver skämmas på vårdcentralen! Den kunde också hålla reda på damsugspåsestorlek, melittastorlek och dylikt som man knappt orkar hålla koll på. Skulle det finnas något sådant som man enkelt kunde knappa in diverse grejer i skulle det antagligen bli en storsäljare.

4 kommentarer:

Aradil sa...

Vilka praktiska uppfinningar du klurat på :)
Jag har inte testat självscanning ännu. Hur fungerar det, betalar man med butikens kort då eller kan man betala på annat sätt?

Grodan sa...

Man måste ha ett icakort, men mitt är bara ett sånt som jag samlar poäng på. Det finns även ett sånt som man kan betala med. Jag betalar med vanligt visakort. För att självscanningen ska fungera måste du anmäla att du vill göra det, det går att göra i affären.

Anonym sa...

Älskar uppfinningen självscanning =) Går alltid fort att komma därifrån med varorna sen!

niffin sa...

Vilka bra idéer du har!! Wow! :P