onsdag 7 februari 2007

Ett besök i garnaffären

Igår gick jag och Louise en promenad ner till garnaffären och frossade i färger. Det blev två melerade och ett par gula nystan. Vad som slog mig där jag gick därinne var utbudet av vackra färger i alla nyanser. Vissa av garnerna skimmrade med guld och silver i, andra var oregelbundet spunna och skiftade i tjockleken. Nästan genast kände jag ett otroligt ha begär efter dessa vackra garner. Nu nöjde jag mig med att köpa garn till dockan, för jag minns minsann hur det gick sist jag stickade något.Det var en knallcerise tröja i mohairgarn som jag stickade på ganska flitigt. Mamma skulle hjälpa mig att sy ihop den, men väl där var tröjan för stor för mig. Ja, den var faktiskt för stor för sambon också. Den hade lätt kunnat rymma två personer, så stor var den. Efter det misslyckade försöket har jag inte stickat på 12 år. All stickning har jag överlämnat till mamsen eller svärmor. Jag har däremot inte kunnat göra mig av med stickorna som ligger i ett snyggt fodral och väntar. För några veckor sedan var jag inne på biblioteket och då fick jag syn på en bok om stickade dockplagg. Det ena plagget finare än det andra och jag tror att jag i den stunden bestämde mig för att ge stickningen ett försök igen. Jag har ju lyckats med allt annat inom handarbete och nu ska jag lära mig att sticka!Här ser ni garnerna jag köpte och mönstrena till dem. Än så länge ser maskorna täta och fina ut och jag har tom gjort en sån där provlapp innan jag började. Jag ska göra den lilla åkpåsen längst upp till höger och blir det nåt garn över kanske jag gör något av de andra mönstrena. På väg ut ur butiken så kikade jag på lite mönster och hon som stod i kassan sa att garnet till fanns och köpa där. Jag tittade på mängden av färger och sa att jag var nybörjare. Till min häpnad säger hon då att det är stickat med ett enda garn efter ett mönster så att tröjan blir läckert randig. Sen fiskade hon fram ett par ursnygga raggsockar i lila med smala ränder och små prickar mellan varvena och säger att även denna är stickad med bara ett garn. Det ska jag prova på om jag nu lyckas med dockkläderna! Ibland är det tur att utvecklingen går framåt och kanske Louise en gång framöver kommer att få ett par hemstickade raggsockor av mig. Funkar det inte köper jag garnet åt mamsen så får hon sticka istället. Finns det någon därute som har något dockmönster liggande så är jag intresserad, allt av intresse!

2 kommentarer:

niffin sa...

Vad spännande - blir jättesugen nu!
Massor av år sen här också. ;)

Aradil sa...

Lycka till med stickningen!
Jag stickade en tröja när jag gick i nian men sedan dess har det inte blivit mer. Är kass på handarbete överhuvudtaget, det enda jag klarar med någorlunda resultat är att väva.