fredag 2 februari 2007

Styrketräning och funderingar om underliv

Idag har jag varit iväg på gymmet och eftersom Louise var med så bestämde jag mig för att gå dit istället för att ta bilen. På så vis får jag iallafall lite konditionsträning på köpet och frisk luft är alltid bra!

Mitt styrketräningspass föder genast frågor hos mina bekanta främst de manliga. De brukar fråga hur mycket jag "tar" i bänkpress. Om sanningen ska fram så har jag aldrig ens varit i närheten av bänkpressen än mindre använt den. Många män verkar tro att på gymmen häckar mest biffiga män och en och annan kvinna. Jag tycker att dessa självgoda män som inte satt sin fot i ett gym sen 80-talet ska uppdatera sig lite och göra ett studiebesök! När jag kom idag var det 4 kvinnor och 2 män i salen och lite senare dök det upp 4 seniorer. Seniorerna är flitiga tränare och jag ser nästan alltid någon känning när jag är där. För att bli kallad senior ska man ha passerat 60. På "mitt" gym finns det en bänkpress och jag har sett en del karlar använda den, men de flesta föredrar de nya lätta maskinerna som enkelt går att justerar med en liten plugg.

En annan sak som jag finner lite konstigt är hur en del värmer upp. Det hörs ju på namnet att man ska bli lite varm i kläderna innan man sätter igång med tyngderna. Själv svettas jag gärna lite, men andra cyklar som om de var ute på söndagspromenad. Är inte vitsen med att röra på sig att förbränna lite kalorier? Jag har å andra sidan inte heller förstått mig på biffmännen som lyfter enorma lass under mycket stånk, men de lyfter bara tre gånger. Hur mycket muskler bygger man på det viset? Skulle jag göra så skulle det antagligen inte ge något resultat alls! Den gamla tesen som säger "vill du vara fin får du lida pin" tror jag gäller om man nu vill förbättra kroppsformen. Belöning är dock att man mår gott efteråt!

Har även funderat på en annan sak som det skrivs om i tidningarna med jämna mellanrum. Det gäller det här med rakade underliv och hur trendigt det är bland unga att ha det. Jag ser en hel del unga töser på badet varje vecka när vi är på babysim och kontrasten mellan oss är stor. De unga töserna är näst intill livrädda för att visa sig nakna och ändå finns det bara andra nakna kvinnor i duscharna. Nu undrar jag varför rakar de av sig allt håret om de nu är så rädda för att visa sig? Överhuvudtaget borde de inte vara missnöjda med något, de har fantastiska kroppar som är fullt funktionsdugliga. Själv har jag ju en del blessyrer det ingår i paketet 4-barnsmor. Givetvis syns det att jag fött barn. Jag ser ut som en strimmig zebra på magen och den hänger fortfarande lite sen Louise kom, men på det stora hela känns den faktiskt helt okej. Det här med att ansa kroppsbehåringen ligger inte heller på min 10 i topp lista. När jag kollar mig omkring på badet så verkar inte heller övriga mammor med bebisar ägna någon större intresse för just det här. De flesta verkar nöja sig med att raka armhålor och bikiniliningen på sin höjd precis som jag själv.

Varför är rakning då så populärt? Jag kan tänka mig att de kanske tror att killarna vill ha det så eller att alla andra gör det. En sak är helt klar och de är livrädda för att visa det för oss andra kvinnor!Killar gillar det...hmm men killar gillar även stora bröst. Alltså alla killar gillar väl ändå inte rakat respektive stora bröst? När jag var yngre (16) så berättades det en gåta på vår skola, den gick så här: Vad är 200 m långt och saknar könshår? Svaret var: Första raden i en New Kids On The Block konsert. På den tiden hade alla tjejer håret kvar, medan småglinen var utan. Jag skulle vilja sammanfattade på det här viset; Raka dig bara om du själv vill, var stolt över det i så fall. Behåll håret om du vill se ut som en "mogen kvinna".

5 kommentarer:

Anonym sa...

Ja det bara kryper ner i åldrarana det där! Jag rakar mej helt för jag känner mej som "skitig" annars :P Men det är ju en vanesak med, jag har inte alltid haft helrakat.

Grodan sa...

Till skillnad från de yngre flickor jag stött på finns det givetvis även lite mognare damer som kör helrakat, men de skäms inte för det (precis som du mt). Kan ju erkänna att jag också har varit helrakad nån gång, men trivdes inte med det. Otäckt är när man gör något för att alla andra gör det utan att ägna en tanke varför man gör det. Jag klandrar ingen för hur man gör, bara det är ditt val. ;)

Anonym sa...

Jo med det är ju så sant, man ska ju göra det för man SJÄLV vill det ;)

Lina Svensson sa...

Hej, jag håller med dig helt och hållet gällande att styrketräning in alls innebär biffiga män som står och stonkar vid bänkpressen! Jag tränar på Träningsakademin i Göteborg och där är det MINST lika många kvinnor som män som tränar i gymmet. När jag började träna visste jag inte så mycket om styrketräning, hittade en jätte bra site där man kan läsa allt nödvändigt om styrketräning (http://www.styrketraening.com), det hjälpte mig att komma igång snabbt med min träning :)
// Lina Svensson, Gbg

Gustav sa...

Jag ville bara informera om att tre repetitioner kan vara lämpligt om du lyfter jävligt tungt och vill bli starkare. Det behöver alltså inte betyda att man "slappar".