fredag 2 november 2007

Noll koll eller fullständig kontroll

Allt mer sällan händer det att jag köper en cd och det beror inte alls på det faktumet att man kan ladda ner den på nätet. I vår lilla by gick det så långt att skivaffären fick slå igen, inte för att jag tror det berodde på mig. Jag har extremt dålig koll på nya artister och låtar och måste höra dem på radion för att de ska fastna. Fast min musiksmak ligger åt det hållet som inte riktigt följer strömmen så därför finns det långa perioder av musiklöst innehåll i mitt liv. Problemet är att jag gärna skulle vilja ägna lite mer tid åt musiken, men jag har helt enkelt inte tid. Annat var det i tonåren då man ständigt lyssnade på trackslistan och svensktoppen i de yngre dagarna. Fullständig koll på alla artister som jag inbillar mig inte var riktigt lika många som idag och framför allt gav de ut många bra plattor inte bara en enstaka låt som vissa idag. Som lite äldre avlyssnades ivrigt headbangers ball ett hårdrockprogram på mtv som gick ganska så sent, vilket orsakade en hel del liv med paranteserna. För det mesta fick jag dock avnjuta heavy metal mellan 22-23 varje torsdag. Det luslästes tidningar från USA med hårdrock i alla dess former och då hade jag koll, nu är det minsann annorlunda!
Tur för mig är att sambon äger ett ganska så stort musikintresse så jag är inte alldeles bortabakom, men problemet är att våra musikstilar ligger väldigt långt ifrån varandra. Därmed inte sagt att vi har gemensamma rötter som Elvis och The refreshments.
Inte heller uppskattar jag idol och följer inte heller de nya stjärnorna, vilket i mitt fall enbart beror på tidsbrist! Förr om åren satt jag alltid med hörlurarna på medan jag pluggade och radion stod på i bakgrunden hela dagarna. Idag är jag den som uppskattar lugnet och stänger av när jag kommer hem. Hemma hos oss brukar tv:en i köket stå på i bakgrunden istället!

Istället för att hålla mig uppdaterad med musiken så har jag bra koll på de senaste filmerna som en slags kompensation. Videomixbladet bläddras det ivrigt i och markeras filmer som ska ses. Särskilt intressanta är alla skräck och rysare, men även en del komedi och barnfilm står på önskelistan. För ett litet tag sedan såg jag Hostel part 2 och en kompis sa till mig att det är bara "filmmänniskor i din ålder som ser sådant. Sådana människor som förstår sig på film!" Jag måste säga att jag blev glatt överraskad, men jag kanske är en expert som gillar lite udda filmer eller också är jag en sådan som älskar blod i alla dess former. Sevärd var iallafall ovan nämnda film. Till helgen kanske det vankas mer film för mig, men väldigt lite musik.

2 kommentarer:

niffin sa...

Å, Headbanger's ball med Vanessa Warwick! *nostalgi*

Grodan sa...

Ja,det var länge sedan...snyft