tisdag 23 oktober 2007

Hur man byter bakgrunden

Jag har fått en förfrågan på hur man byter bakgrund och det är lättare än man tror. Min bloggersida utgår ifrån en av bloggers orginalsidor. Det är den med den bruna mönstret i bakgrunden. Jag har valt denna eftersom jag gillar hur den är uppbyggd. För att ändra bakgrunden till något man själv valt måste man gå in under html och där hittar man förhoppningsvis en rad där det står background på. I mitt fall finns det redan ett mönster eftersom bakgrunden är mönstrad. Jag laddar sedan upp mina bilder på tinypic. och byter ut den orginalbakgrunden till min egna samt använder mig av repeat om man vill att mönstret ska upprepa sig. På tinypic kan man välja att få "direct link for layout" och det använder jag mig utav sen kopierar man den texten och klistrar in den under backgroundsstället. Först ska man givetvis ta bort det som står där vilket i mitt fall är en bild. Samtliga grejer går att byta ut på liknande sätt, alltså man letar upp ett ställe i htmlkoden där det står en färg eller en bild och byter ut den mot det man vill ha istället.I början händer det att det blir fel, men det går att "preview" innan man bestämmer sig och man behöver inte spara förrän det blir bra. Har man dessutom sysslat med hemsidor och koder så känner man snart igen sig för måga av koderna är desamma.Tänk på att om man byter färger i htmlkoden så hänger de inte med om man skulle vilja byta template senare. När jag håller på och ändra så har jag en testsida som jag grejar med. Det tar ett tag innan jag blir nöjd, det kan vara bra så inte sidan ser för skum ut under uppbyggnad.

Lycka till därute!
Lättast är att välja en "orginal- blogger" fast gillar man att variera sig så finns det färdiga "templates" som man kan ladda hem och byta ut orginalet mot.

5 kommentarer:

Madeleine sa...

tack så jätte mycket för hjälpen, har kommti en bra bit på väg nu :)
Hoppas det är okej om jag frågar ett par frågor till. Jag tänkte också lägga till en sån ram, men vad heter det i html där man ska ändra till ram bilden? Kramar

Grodan sa...

#outer-wrapper {
background-color:#e4c44f;
border-left:1px solid #;
border-right:1px solid #;
width:730px;
margin:0px auto;
padding:8px;
text-align:center;
font: $bodyFont;
Så här ser det ut hos mig och det visar att jag vill ha en ram runt "mitt papper". Ramen kommer då att bli enfärgad. En ram kallas för border eller outerwrapper. För att få in en ram runt en bild eller något annat använder man sig av samma teknik ange, border,färg och hur många px den ska vara.Vill man ha en mönstrad ram använder man sig utav en bild och anger repeat för att få den och upprepa sig. Min mönstrade ram ligger direkt ihop med pappret så den är egentligen ingen "riktig ram".

Anonym sa...

Äntligen hittade jag nån som förklarar hur man ska gör jättekul :) Dom vanliga mallarna var så tråkiga men med lite hjälp från din blogg så blev det genast bättre Tack

Måddan - Himla lantligt sa...

Hej! Tack för denna hjälp och jag har samma mall i blogspot som du men jag får det inte att funka. Vad gör jag för fel? Har en egen domän jag laddar upp bakgrundsbilderna till. Det blir bara vitt, alltså ingen bild alls :) Snälla du hjälp mig! HUR gör jag? Tack på förhand!

Life of Pro-Ana sa...

Hej hej! Tack för jättebra hjälp, bara de att de funkar inte riktigt som jag vill, om du ser på min blogg så blir de bara annan bakgrund högst upp, hur gör man för o få överallt?