lördag 16 februari 2008

På återvinningsstationen

I onsdags var jag och handlade precis som jag brukar göra en gång i veckan. För det mesta brukar jag även ha med mig en pappkasse med återvinningsgrejer då det står en del containrar utanför affären. Min kasse brukar innehålla pappkartonger, någon glasflaska och en del plastbyttor, i den andra kassen samlar jag tidningspapper som tömmes ungefär en gång i månaden.

Många liksom mig har med sig en kasse eller två till återvinningen och passar på när de ändå handlar. Andra återvinner tydligen inte förrän de kan fylla en hel kombi med grejer. Jag förbluffas över dessa människor som samlar på sig så mycket grejer. Var gör de av bråten innan den hamnar i bilen? Jag skulle inte få plats med 10 pappåsar kartonger någonstans hemma!Jag misstänker att det är dessa människor som har hela sina garage fulla med skräp medan den fina bilen få stå ute. Eller är de som hamstrar som har svårt för att släppa ifrån sig grejerna? De har kanske inte upptäckt hur skönt och befriande det är med att göra sig av med saker.

Samma fenomen brukar uppstå utomför petåtervinningen där jag kan få vänta på någon som har två sopsäckar flaskor! Inbilla mig inte att personen i fråga har druckit upp allt det på den senaste veckan! Jag tycker mig se att de ser lite stressade ut, speciellt om vi är många som väntar och vi inte råkar ha mer en en kasse flaskor var. Ännu mer pinsamt kan det bli om det är 2 sopsäckar ölburkar. Det är inte utan att man funderar över hur mycket dricker den här personen egentligen?

Inga kommentarer: