måndag 23 juli 2007

Äntligen sol, bad och Böda Sand

Nu är vi hemma igen och lämnade solen bakom oss, men vi fick en magnefik vecka och knappt mer regn än några stänk. Resan upp var lång, 5 timmar i bilen. Väl framme möts vi av en lång kö utanför receptionen. Det visar sig vara husvagnsfolket som står på kö in till campingen, vissa har legat utan för i 3 dagar. En del får elplats andra erbjöds bara camping och nöjer sig med det. Vi campare får vänta i 1 timme innan alla platser delats ut för dagen. För de som inte fick någon plats återstår att vänta till nästa dag.
Vi fick en plats längst bort på Böda Sands camping och mor min plus sambo fick platsen jämte. Resa tältet gick bra och sedan var det bara att göra sig hemmastadd. För min del gick det ovanligt lätt, barndomens camping på just denna camping gör att allt känns precis som vanligt. Det är en underlig känsla att vara här med mamma, fast jag själv är vuxen och det var väldigt länge sedan som vi hade sällskap bort till servicehuset. Nostalgin ligger och lurar på varenda tall på campingen. På kvällen sänker sig grilloset och lukten av tändvätska är påtaglig överallt. Fast det är över femton år sedan jag campade sist så verkar det inte ha hänt så mycket. Jag förvånas över att man är beredd och köa till toaletten, duschen och köket utan vidare bara för att man har semester. För köer är det, campingen är fullagd och närmare 7000 människor finns inne på området!
Det som slår mig med häpnad är att så många småbarnsfamiljer campar med tält. Då snackar vi inte om stora barn utan jag ser en hel del bebisar och blöjbarn runtom oss. När vi kommit iordning går vi en sväng runt campingen som mäter 3km. Det är roligt att spana på tält, husvagnar och husbilar.
Första natten går bra och vi är uppe tidigt, jag cyklar upp till bageriet för att köpa färska frallor en lyx som bara hör till Öland. Sedan bär av till stranden. 2 mils lång sandstrand med den finaste sand man kan tänka sig. Det är den som gör att jag längtar dit varje år och jag misstänker att många med mig gör detsamma.
Härliga dagar på stranden blev det och en utflykt till Löttorp där vi handlade hemmagjord korv i Rosas handel. Sen var vi och kikade på Långe Erik och såg även färjan som går till Gotland. I Byxelkrok handlade vi lite och beundrade Blå Jungfrun och Neptuni ängar. Annars höll vi oss mest på campingen eftersom barnen ännu är ganska så små så uppskattar de lekplatser och glass mer än sevärdheter. Jag och sambon har varit på Öland tillsammans innan och sett det mesta så för våran del gjorde det inget.
Vi pratar redan om "nästa gång vi åker så ska vi..." här följer bilder från mitt semesterparadis.



Här ser ni en snutt av affären, minigolfbanan och glass/gatuköket uppe i centrum.









3 kommentarer:

Anonym sa...

Vilka härliga och fina bilder! Det ser ju riktigt varmt ut. Så jag antar ni har tagit några dopp (barnen åtminstone ;) )

niffin sa...

Jättefina bilder! :P
(7000 på campingen; jösses!)

Grodan sa...

Jo, vi badade allihopa i det underbara vattnet som pga det dåliga vädret inte innehöll några alger!