måndag 11 augusti 2008

Lerro dockskåpet från 1958

I jakten på modeller till möbler att göra själv har jag på sista tiden besökt en hel del sidor som handlar om dockskåp. Tradera har jag spanat in på flera gånger och det var där jag fick syn på ett gammalt Lundby dockskåp med en härligt svängd trappa. Jag råkade nämna detta på jobbet och en av mina arbetskamrater sa att hon hade ett sådant dockskåp stående på vinden och att jag kunde få det! Hela semestern har gått och jag har funderat på hur det ser ut och samma dag som jag kom tillbaka till jobbet stod det där och väntade på mig. Det visade sig vara ett Lerro dockskåp och det gjorde det lättare att datera det eftersom de slutade tillverka dockskåp 1959. Trappan behöver lagas till och det saknas en dörr (jag har redan lagt ett bud på en sådan på tradera) samt försiktigt ta bort tapeterna i alla rum förrutom i vardagsrummet på långväggen. Bara några dagar senare började jag dra i tapeterna och under hittade jag en grå beige tapet med små vita kryss på. De finns på alla väggar med undantag för den gröna fondväggen, köket och badrummet. Badrummet har sin orginalmatta kvar, men i de andra rummen har det nog inte funnits någon matta. Mitt mål med huset är att renovera det tidsenligt. Jag ska försöka ta bilder på orginaltapeterna reparera dem i photoshop och sedan skriva ut dem för att sedan sättas upp igen. Idag har jag sett att i kök och badrum krävs det bara vanlig färg på väggarna. Min arbetskamrat sa att elen fungerar så jag får väl inte investera i en adapter så småningom. Igår vann jag en auktion på tradera på en underbar fåtölj som ska stå i hallen däruppe och idag såg jag att en likadan var till salu plus en liten byrå. 50-tals möbler är så vackra, men här hemma har jag ingen plats att hysa sådana så därför passar det ganska bra att inreda ett dockskåp.


2 kommentarer:

SkogsKajsa sa...

Hej!
Spännande detta, jag har kikat runt för att få reda på information om mitt dockskåp och endel säger att det är Lerro 50-tal och andra säger Lundby 60-tal. på baksidan står det "EL-DOCKSKÅP, Inbyggda ledningar med kontakter i varje rum, LL-bolaget AB, Lerum Sweden" altså varken eller. Vet du mer om dessa skåp?

SkogsKajsa sa...

Hej!
Spännande detta, jag har kikat runt för att få reda på information om mitt dockskåp och endel säger att det är Lerro 50-tal och andra säger Lundby 60-tal. på baksidan står det "EL-DOCKSKÅP, Inbyggda ledningar med kontakter i varje rum, LL-bolaget AB, Lerum Sweden" altså varken eller. Vet du mer om dessa skåp?